Eduskunta on 1.1.2022 hyväksynyt hallituksen esityksen tartuntalain pykälä 48 väliaikaisesta muutoksesta. Lain on ehdotettu astuvan voimaan mahdollisimman pian ja olemaan voimassa 31.12.2022 saakka. Tartuntalain 48 a §:n tarkoittamaa koronarokotesuojaa tulee edellyttää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kaikissa sellaisissa tehtävissä, joihin liittyy lähikontaktin aiheuttama koronatartunnan riski vakaville seurauksille alttiille asiakkaille tai potilaille.

Tartuntatautilain pykälän 48a:n mukaan työnantajan tulee huolehtia siitä, että sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluissa kaikissa tehtävissä, joihin liittyy lähikontaktin aiheuttama tartuntariski covid-19-taudin vakaville seuraamuksille alttiille asiakkaille tai
potilaalle, saa käyttää vain erityisestä syystä henkilöä, joka ei ole osoittanut, että hänellä riittävä koronarokotesuoja.

1.2.2022 jälkeen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa Hoiwa Oy:n kautta saa työskennellä ainoastaan henkilöt, joilla on koronarokotesuoja tai enintään 6 kuukautta aikaisemmin sairastetun laboratoriovarmistetun taudin antama suoja covid-19 tautia vastaan. Sairastamisen antama suoja on varmistettava lääkärin kirjoittamalla sairauslomatodistuksella tai eristystodistuksella.

Lisäksi työntekijä, joka ei lääketieteellisistä syistä voi ottaa covid-19 rokotetta, voi osoittaa suojan covid-19 tautia vastaan todistuksella hänelle vähintään 72 tuntia ennen työvuoroon saapumista tehdystä covid-19 testin negatiivisesta vastauksesta. Lääketieteellinen syy on esitettävä lääkärin kirjoittamalla lausunnolla.