Hoiwas berättelse – starkare än förut för ett viktigt uppdrag

Publicerad 15.3.2022

Det har bara gått två år sedan Hoiwa grundades. Dessa två år har innehållit omständigheter, som ingen av oss kunde förutse. Läs Hoiwas berättelse, som vår grundare och verkställande direktör Fadumo Ali har berättat.

Hoiwas berättelse – starkare än förut för ett viktigt uppdrag

Det har bara gått två år sedan Hoiwa grundades. Dessa två år har innehållit omständigheter, som ingen av oss kunde förutse. Coronapandemin har satt hälsovårdsbranschen på prov på ett aldrig tidigare skådat sätt och oron över vårdpersonalens ork har ökat. Dessutom är den nuvarande världssituationen skrämmande och orsakar osäkerhet hos oss alla.

Trots de svåra tiderna, är vi glada och tacksamma över att vi har kunnat göra vår del och bygga förtroende för hälsovårdsbranschen genom Hoiwa. Vårdpersonal som orkar med sitt arbete behövs och Hoiwas verksamhet värdesätts, vilket också återspeglas i Hoiwas tillväxt.

Konkreta handlingar istället för ord

I denna bransch behövs det handling istället för fina ord, därför är det också bra att titta på siffrorna bakom vårt agerande.

Under det senaste året har antalet arbetare i Hoiwa ökat från 400 till nästan 2500. För ett år sedan verkade vi bara i huvudstadsregionen, men nu kan man bli anställd genom Hoiwa i hela Finland, Lappland medräknat. Över 30 olika kunder inom den offentliga och privata sektorn litar på vår verksamhet och att via Hoiwa få professionella och kunniga arbetare då hjälp behövs. Hoiwas omsättning har också stigit under det senaste året från 0.5 miljoner till 4 miljoner.

Hälsovårdsbranschens kultur är i förändring

Vi har märkt att vårt sätt att agera och diskutera offentligt om problem i hälsovårdsbranschen har åstadkommit en positiv förändring inom hela branschen. Till marknaden har det under de senaste två åren dykt upp liknande verksamhet och allt fler människor delar vårt sätt att tänka. Detta är enbart positivt och för oss en ära att agera som förebild för en viktig agenda.

Till min glädje blev jag vald för en av hälsobranschens påverkare 2021. Mediuutiset väljer varje år 100 influerare inom hälsovårdsbranschen och jag fick till min stora ära en benämning i kategorin ”Arjen parantajat”. Det förstärker ytterligare vår tro på att vi är på rätt spår.

En nöjd person på Hoiwa är vårt bästa visitkort

Utnyttjandet av digitalisering och plattformsekonomi är nödvändigt för oss för att vi smidigt ska kunna organisera den ständigt växande gruppen av nya medlemmar i Hoiwa. Systemet vi använder gör det enkelt att välja skift och vi utvecklar aktivt plattformen. Dessutom har vi ända sedan början arbetat mycket för att bli kända. Vi vill att de nuvarande och framtida medlemmarna av Hoiwafamiljen kan lita på att vi kan agera på ett bättre sätt.

Som jag redan nämnde tidigare, är åtgärderna på detta område de mest avgörande av alla. Utan flitiga, skickliga och uthålliga medlemmar av Hoiwafamiljen skulle vi inte vara här. Den effektivaste reklamkampanjen och bästa visitkortet är våra kunniga arbetstagare ute på fältet, som med sitt dagliga agerande visar att de bryr sig. Det har varit en glädje att märka att vi får många kontakter som baserar sig på rekommendationer såväl av kunder som av potentiella arbetstagare.

Hoiwas resa är bara i början

Vi är nöjda med vad vi redan åstadkommit, men det räcker inte för oss. Det finns ännu mycket att arbeta för och bristen på vårdpersonal är ett hot för hela hälsovårdssektorn. Varifrån får vi nya, kunniga och uthålliga arbetstagare?

Vårt mål är att fortsätta jobba för bättre arbetsförhållanden och löner samt att föra vårdbranschen med konkreta åtgärder mot en mera human riktning. Handlingar behövs nu. Från Hoiwas del innebär detta en betydande utveckling också i framtiden. För att stöda denna utveckling kommer vi att ta med investerare i vår verksamhet, vilket möjliggör att vi ännu bättre kan fortsätta vår kamp för vårdbranschens framtid.

Med vänlig hälsning,
Fadumo Ali
Grundare och CEO, Hoiwa

Fadumo Ali, Grundare och CEO, Hoiwa

FOTOGRAF: PATRIK PESONEN

Läs Hoiwas berättelse från 2020

Läs mer

Mejla oss: info@hoiwa.fi

Kontakta

För kunden
Hoiwa är din partner alltid då du behöver snabbt pålitlig personal. Kontakta oss direkt antingen via e-post eller med bifogat formulär.

För arbetssökande
Kom med i Hoiwas professionella yrkesmässiga team. Registrera dig via denna länk. Vi kontaktar dig och kommer överens om arbetsintervju.

Kontaktuppgifter
E-postadress: info@hoiwa.fi
Till anställda: +358 3 311 92384
Till kunder: +358 50 312 3169 (mån-fre kl 10-12)
Obs: Akuta avbokningar 06:30-07:30

Faktureringsuppgifter
Nätfaktura adress: 003731228294
Operatör: 003723327487
Förmedlare: Apix Messaging Oy
Fakturaskanning: 003731228294@procountor.apix.fi
Observera att om du använder en av följande operatörer för att skicka en nätfaktura: Danske Bank Oyj, Handelsbanken, Paikallisosuuspankit eller Säästöpankit, måste du använda följande Apix adress: 003723327487 och operatör: DABAFIHH.

    I samarbeten med